Fri, 17 Aug 2018جمعه 26 مرداد 1397
 
كليپهاي صوتي و تصويري: 599
تعداد كل مقالات : 2523
تعداد كل بازديدها تاكنون : 5461467
 
 
 

از علي رضی الله عنه روايت است : (لعن رسول الله صلی الله علیه وسلم  المحلل و المحلل له) «پيامبر صلی الله علیه وسلم  محلل(حلال کننده زني که سه طلاق شده) و محلل له(مردي که زن برايش حلال شده – شوهر اول) را لعنت کرده است».ترمذی (1128)

******************

در صحيح مسلم از ابوهريره روايت است که پيامبر صلی الله علیه وسلم  از نکاح شغار نهي کرد. و فرمود شغار اين است که مردي، به مردي ديگر بگويد : (زوجني ابنتک و أزوجک ابتني، أو زوجني أختک و أزوجک أختي) «دختر را به ازدواج من در بياور، تا من (در مقابل)، دخترم را به ازدواج تو درآورم، يا خواهرت را به ازدواج من در بياور تا من هم (در مقابل) خواهرم را به ازدواج تو درآورم».مسلم (1416) در حديثي ديگر فرمودند : (لاشغار في الإسلام) «در اسلام شغار نيست».مسلم (1415)

******************

از عمرو بن شعيب از پدرش از جدش روايت است : (أن مرثد بن أبي مرثد الغنوي کان يحمل الأساري بمکة، و کان بمکة بغي يقال لها عناق، و کانت صديقته، قال : جئت إلي النبي صلی الله علیه وسلم  فقلت : يا رسول الله أنکح عناقا؟ قال : فسکت عني فنزلت : ) وَالزَّانِيَةُ لاَيَنکِحُهَا إلاَّ زَانٍ أو مُشرکٌ ( فدعاني فقرأها علي وقال : لاتنکحها) «مرثد بن ابي مرثد غنوي اسيران را به مکه حمل مي‌کرد، در مکه زن زناکاري به نام عناق که دوست مرثد بود زندگي مي‌کرد، مرثد گفت : نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم  رفتم و گفتم : اي رسول خدا! آيا عناق را به ازدواج خود درآورم؟ مرثد گويد : پيامبر در جواب من ساکت ماند، سپس اين آيه نازل شد:) وَالزَّانِيَةُ لاَينَکِحُهَا إلاَّ زَانٍ أو مُشرکٌ ( مرا صدا زد و آيه را برايم خواند، و فرمود : با او ازدواج نکن».ابوداود (2037)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (لايجمع بين المرأة و عمتها ولا بين المرأة و خالتها) «جمع بين زن و عمه‌اش، زن و خاله‌اش، جايز نيست».متفق عليه: بخاری (5109)، مسلم (1408)

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم فرمود : (من کانت له امرأتان يميل مع أحدهما علي الأخري، جائ يوم القيامة وأحد شقيه ساقط) «هر کس دو زن داشته باشد و بين آنها عدالت برقرار نکند، روز قيامت در حالي به پيشگاه خداوند حاضر مي‌شود که يکي از پهلوهايش ساقط (افتاده) است».ابن ماجه (1969)، ولي تمايل قلبي بيشتر به يکي از آنان اشکال ندارد.

******************

پيامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود : (خيرکم، خيرکم لأهله، و أنا خيرکم لأهلي) «بهترين شما کسي است که با خانواده‌اش خوش‌رفتارتر باشد و من بهترين شما براي خانواده‌ام هستم».ترمذی (3985)

******************

مشاهده كل احاديث

 
 
 

اسلام - قرآن و تفسیر
نوار اسلام
سایت جامع فتاوای اهل سنت
مهتدین
عصر اسلام
دائرة المعارف شبکه اسلامی
اسلام تيوب
اخبار جهان اسلام
سایت بیداری
کتابخانه
پاسخ به شبهات دینی
اسلام هاوس

اموری که انسان را در نیکی به والدین کمک می‌کند

اموری که انسان را در نیکی به والدین کمک می‌کند

نیکی و احسان به والدین نعمتی از جانب الله سبحانه و تعالی است که به هر بنده‌ای از بندگان خویش که بخواهد عطا می‌کند در این بخش به اموری که انسان را در نیکی به والدین یاری می کند پرداخته ایم و بسیار مناسب است که انسان آن‌ها را پیشه خود قرار دهند:

1- استعانت و مدد خواستن از الله عزوجل: به وسیله بر خود واجب دانستن فرائض و عبادت کردن و دعا به درگاه الله متعال، تا به این وسیله الله تعالی انسان را در احسان به والدین موفق نماید.

2- پی بردن به فضایل احسان و نیکی و عواقب و خطرات نافرمانی از والدین: شناخت اثرات احسان و نیکی و حسن عواقب احسان از بزرگترین انگیره‌ها و وسایل برای انجام برّ و نیکی و سعی و تلاش به سوی آن است همچنین تفکر در عواقب نافرمانی و چیزهایی که منجر به غم و اندوه و حسرت و ندامت می‌شود انسان را به انجام احسان و نیکی به والدین کمک می‌کند و سبب اجتناب شخص از نافرمانی آن‌ها می‌شود.

3- شناخت فضیلت والدین بر انسان: والدین سبب وجود فرزند در این کره خاکی بوده‌اند و به خاطر او رنج‌ها و مشقت‌های فراوانی را تحمل کرده‌اند و او را پرورش داده‌اند و محبت و دوستی نثارش کرده‌اند پس شناخت فضیلت والدین یکی از راه‌های بسیار موفقی است که منجر به احسان و نیکی به والدین می‌شود.

4- انس دادن نفس با نیکی و احسان: برای هر شخص شایسته است که خود را با نیکی و احسان به والدین انس دهد و نفس خود را بر آن مجبور سازد و با نفس خود جهاد کند تا این کار در سرشت و طبع و خوی او قرار گیرد.

5- ترس از الله متعال در حالت طلاق: بر والدین واجب و ضروری است در صورتی که امکان اصلاح و توافق بین آن‌ها امکان ندارد و تنها راه چاره طلاق می‌باشد باید که هر یک از آن‌ها فرزندانشان را بر احسان و نیکی نسبت به دیگری سفارش کند و طوری نباشد که هر یک علیه دیگری نقشه بکشد و فرزندان خود را بر دیگری تحریک کند زیرا اگر فرزندان با نافرمانی والدین انس گرفتند و عادت کردند از زندگی خود خیری نمی‌برند و هم خود و هم فرزندان خود را بدبخت و بیچاره می‌کنند و در وادی هلاکت قرار می‌دهند.

6- در فکر اصلاح و موفقیت پدر بودن: زیرا که موفقیت پدر سبب موفقیت فرزند است و موجب نیکی و احسان به والدین می‌شود.

7- توصیه کردن به نیکی و احسان: این کار به چند صورت است مثل تشویق نیکوکاران، ذکر کردن فضایل احسان و نیکوکاری، خیرخواهی و نصیحت‌ کسانی که نافرمانی می‌کنند، ذکر کردن عاقبت نافرمانی.

8- کمک کردن فرزند بر نیکی و احسان: هر پدری باید به فرزند خود در احسان کردن به والدین خود و دیگران کمک کند و باید فرزندان خود را تشویق نماید و از آن‌ها تشکر کند و برای موفقیتشان دعا کند. چنان‌که روایت شده است بعضی از پدران آنقدر با فرزندان و نوه‌های خود همکاری می‌کنند که آنان تحمل و طاقت جدایی و دوری از پدران خود را حتی به اندازه یک چشم به هم زدن ندارند، اگرچه عمر پدرشان از صد سال هم بگذرد و حتی افرادی هستند که در این اوقات بیشتر به پدران خود خدمت می‌کنند و با هم مسابقه می‌دهند و از این کار خود لذت می‌برند. از مهمترین وسایلی که انسان را به نیکی و احسان به والدین تشویق می‌کند، موارد زیر است:

الف) پدر بهترین مددکار برای فرزند باشد.

ب) فرزندان خود را دوست داشته باشد.

ج) برایشان زیاد دعا کند.

د) به طریقی با فرزندان خود رفتار کند که سبب خوشحالی آنان گردد.

ی) آن‌ها را با بهترین نام صدا بزند.

9- فرزند، خود را به جای پدر و مادرش قرار ‌دهد: یعنی با خود بیاندیشد که اگر در آینده، پدر و مادر شود، میل دارد فرزندش با او بدرفتاری کنند؟ به ویژه در زمان پیری که موهایش سفید شده باشد و توانایی حرکت نداشته باشد.

10- خواندن سیره نیکوکاران و کسانی که فرمان والدین را انجام می‌دهند: خواندن سیره نیکوکاران از اموری است که همت را تحریک می‌کند و انسان عزم خود را برای احسان به والدین جزم می‌کند و در این کار نهایت کوشش خود را انجام می‌دهد.

11- خواندن سیرت و روش کسانی که نافرمانی والدین خود را می‌کنند: و آگاهی یافتن بر گرفتاری‌هایی که از این رفتار بد نصیب آنان شده است، سبب نفرت انسان از نافرمانی می‌شود و از آن دوری می‌گزیند و موجب نزدیکی و رغبت به سوی نیکی و احسان می‌گردد.

12- پدر و مادر، به فرزندان بفهمانند که از احسان و نیکی آن‌ها شادمان و از نافرمانی آن‌ها ناراحت می‌شوند: اگر فرزندان این حس را بفهمند برای انجام نیکی و احسان تحریک می‌شوند و از نافرمانی والدین بیزاری می‌جویند.

منبع: برگرفته از کتاب: نافرمانی والدین اسباب و راه علاج، تألیف: محمد بن ابراهیم الحمد، مترجم: عبدالحمید گل مهرآبادی.

 

 


بازگشت به ابتدا

بازگشت به نتايج قبل

 

ارسال مقاله به دوستان

چاپ مقاله

 

     

  معرفي سايت به دوستان  |   درباره ما   |  تماس با ما

All Rights Reserved For BlestFamily.com © 2010

كليه حقوق مادي و معنوي سايت محفوظ است.